Eco tips για ένα καλοκαίρι με καύσωνα

Τα καλοκαίρια μας έχουν συνηθίσει σε πολύ ζεστές ημέρες, αλλά οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας πλέον εκδηλώνονται με ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες σε πολλές περιοχής του πλανήτη. Για παράδειγμα, πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι για τους καύσωνες στις ΗΠΑ, συγκεκριμένα σε πόλεις του Καναδά, ευθύνονται καθαρά ανθρωπογενείς δραστηριότητες. Σημειώνεται ότι παρότι αυτό το κύμα καύσωνα αποτέλεσε εξαίρεση, τέτοια φαινόμενα είναι σπάνια αλλά θα μπορούσαν να ήταν 150 φορές σπανιότερα χωρίς την υπερθέρμανση του πλανήτη. Στην Ελλάδα, ο φετινός Ιούλιος σύμφωνα με το Meteo ήταν ο θερμότερος της τελευταίας δεκαετίας για τα νησιά του Αιγαίου και ο δεύτερος πιο θερμός για τα ηπειρωτικά μετά το 2012. Πώς μπορούμε να ανακουφιστούμε από τις υψηλές θερμοκρασίες με το λιγότερο περιβαλλοντικό κόστος;

Πάμε στα δικά μας…

Ενυδάτωση

Δε θα μπορούσε να μπει πιο κάτω από το νούμερο ένα στη λίστα, όσο κλισέ κι αν είναι! Το νερό αντικαθιστά τα υγρά που χάνονται όταν ιδρώνουμε, ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος και μεταφέρει τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνουμε από τις τροφές. Το καλοκαίρι έχουμε έναν παραπάνω λόγο να προτιμήσουμε επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια νερού.  Η συνεχόμενη έκθεση των πλαστικών μπουκαλιών (PET) στον ήλιο κάνει τις βλαβερές χημικές ουσίες του πλαστικού να απελευθερώνονται στο νερό, συχνά αλλοιώνοντας και τη γεύση του. Προτιμήστε ένα BPA free μπουκάλι που διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία του νερού.

Εποχιακά φρούτα

Στην ενυδάτωση βοηθάνε πολύ όλα τα δώρα των καλοκαιρινών μηνών που δεν είναι άλλα από τα εποχιακά φρούτα αλλά και τα λαχανικά. Είναι γνωστό ότι όσο πιο τοπικά αγοράζουμε τόσο μικρότερο το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής μας. Προτιμήστε ντόπια υλικά και αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη για διατροφικούς συνδυασμούς (κανείς εδώ δε θα κρίνει το καρπούζι με φέτα, υποσχόμαστε!).

 

Δημιουργήστε σκιές

Πριν πατήσετε το κουμπί του air condition σκεφτείτε με ποιους τρόπους μπορεί να κατέβει η θερμοκρασία του σπιτιού ή έστω με ποιον τρόπο θα το βοηθήσετε να δροσίσει το σπίτι ευκολότερα. Δημιουργήστε σκιά στα σημεία από τα οποία μπαίνει ο ήλιος και ανοίξτε τα παράθυρα σε ώρες που η θερμοκρασία είναι πιο χαμηλή.

Πηγές νερού

Ημέρες με τέτοιες θερμοκρασίες τα σημεία που μπορεί να βρει ένα ζωάκι νερό είναι ακόμα πιο σημαντικά. Από ένα κυπελάκι νερό για τις γάτες και τα σκυλιά, μέχρι ένα ρηχό πιάτο για τα πουλιά και τις μέλισσες στο μπαλκόνι μπορεί να δροσίσει έναν μικρό φίλο πολύ εύκολα. Κι αν μπορώ να δώσω μία νέα πληροφορία εδώ, είναι ότι οι μέλισσες την καλοκαιρινή περίοδο ψάχνουν γύρη για να “προμηθευτούν” στις φωλιές τους. Μιας και στις πόλεις τα σημεία που μπορούν να την εντοπίσουν είναι δυσεύρετα, ένα μπολ με πέτρες ή ένα ρηχό πιάτο με νερό ώστε να μπορούν να πατήσουν πάνω τους, μπορεί να τις βοηθήσει σε αυτή τους τη διαδρομή.

Unplug

Καμιά φορά η ζέστη στο μπαλκόνι, την ταράτσα ή το κοντινό πάρκο μπορεί να μην είναι τόση όση φανταζόμαστε, ειδικά σε ώρες αφού πέσει ο ήλιος. Βγάλτε τις πρίζες από συσκευές που καταναλώνουν ενέργεια και βρείτε τα δροσερά σημεία έξω από το σπίτι.

Ήλιος και βιταμίνες

Αφού δε μπορούμε να τον αποφύγουμε, ας τον εκμεταλλευτούμε. Τα ρούχα στεγνώνουν σε λιγότερο από ώρα χωρίς κανένα στεγνωτήριο, ο ηλιακός θερμοσίφωνας έχει άπλετο ζεστό νερό για πολλές ώρες και τα φρέσκα σύκα μπορούν να γίνουν αποξηραμένα για τα χειμωνιάτικα πρωινά.

Επίσης, αν και η Ελλάδα έχει άφθονο ήλιο τις περισσότερες ημέρες του χρόνου, οι Έλληνες παρουσιάζουν σημαντική έλλειψη βιταμίνης D. Αυτό συμβαίνει λόγω του ότι δεν εκθέτουμε αρκετή επιφάνεια του σώματος στον ήλιο και ειδικά το εσωτερικό των χεριών ή ακόμα και αν εκτεθούμε χρησιμοποιούμε υψηλού δείκτη αντηλιακά. Οι πολλές ώρες εργασίας σε εσωτερικό χώρο, η ρύπανση της ατμόσφαιρας και η σπάνια κατανάλωση τροφών με “καλό” λίπος όπως το ελαιόλαδο, είναι επίσης παράγοντες που μειώνουν την απορρόφηση της βιταμίνης. Έτσι, 15-20 λεπτά καθημερινής έκθεσης στον ήλιο έχοντας τα χέρια και τα πόδια εκτεθειμένα είναι αρκετά να δημιουργηθούν αποθέματα βιταμίνης D από τον ήλιο, πάντα σε συνδυασμό με σωστή διατροφή.

 

Φωτογραφικό υλικό: Myrto Kyritsi

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *