Η Γη του Άγριου Μελιού

Η Γη του Άγριου Μελιού

Οι σκηνοθέτες Tamara Kotevska και Ljubo Stefanov διερευνούσαν το ενδεχόμενο να γυρίσουν ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ για τη φύση σε μία απομακρυσμένη ορεινή περιοχή στη Βόρεια Μακεδονία. Παρατήρησαν κυψέλες σε βράχους του βουνού που κινηματογραφούσαν. Αναφέρουν ότι φαινόταν ότι πρόκειται για κάτι στο οποίο έχει παρέμβει άνθρωπος και άρχισαν να ψάχνουν στοιχεία. Έτσι, γνώρισαν την Hatidze Muratova, μία από τις τελευταίας μελισσοκόμους άγριου μελιού η οποία χρησιμοποιεί αρχαίες μεθόδους που περνούν μέσα από τις γενιές για τη συγκομιδή μελιού που αποτέλεσε την “πρωταγωνίστρια” του Honeyland.

Η Hatidze ζει μαζί με την ηλικιωμένη μητέρα της στην Bekirlija, ένα εγκαταλελειμμένο χωριό χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, νερό ή δρόμους. Το μοναδικό της εισόδημα προέρχεται από την πώληση του μελιού της στην αγορά της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας, τα Σκόπια. Η ήσυχη ζωή της διαταράσσεται όταν δίπλα της εγκαθίσταται μία οικογένεια νομάδων με επτά παιδιά. Η οικογένεια φέρνει μαζί της κοπάδι βοοειδών και ένα θορυβώδες όχημα. Τους υποδέχεται με εγκαρδιότητα και αναπτύσσει φιλικές σχέσεις μαζί τους. Λίγο αργότερα όμως, ο πατέρας της οικογένειας, θέλει να συγκομίζει το μέλι σε μεγαλύτερη κλίμακα για μεγαλύτερο κέρδος. Παίρνει όλο το μέλι από τις κυψέλες του, αλλά οι μέλισσες του απαντούν σε αυτό με την επίθεση στις κυψέλες της Hatidze, με αποτέλεσμα την καταστροφή τους και μια σύγκρουση μεταξύ των γειτόνων.

Η Hatidze είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για το ότι άνθρωπος και φύση ακόμα και σήμερα μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά. Αναφέρει ότι βγάζει μόνο το μισό μέλι από την κυψέλη γιατί πρέπει να το μοιραστεί με τις μέλισσες και να μην τις εξαντλήσει για παραπάνω παραγωγή. Το “μισό για μένα και το μισό για σένα” είναι το μάντρα που επαναλαμβάνει καθώς ασχολείται στις μέλισσες στο βουνό. Αυτό είναι ένα μήνυμα που κινδυνεύει να χαθεί στον σύγχρονο κόσμο, δηλαδή ο σεβασμός προς τη φύση και η δίκαιη “μοιρασιά”.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύσσονται στο ντοκιμαντέρ. Η σχέση της Hatidze με την ηλικιωμένη μητέρα της και η αφοσίωσή της σε αυτή, οι σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας των νομάδων αλλά και της Hatidze με εκείνους. Η σκηνοθέτης Tamara Kotevska αναφέρει ότι δεν ήθελαν να απεικονίσουν την οικογένεια των νομάδων ως σύμβολα καταστροφής αλλά απλώς ως «καθρέφτη για όλους μας που κάνουν κακές αποφάσεις», με βάση την ανάγκη επιβίωσης και παροχής.

 

Με βάση το Flix.gr  “Βραβευμένο στο φεστιβάλ του Sundance με το μεγάλο βραβείο για διεθνή ντοκιμαντέρ, για την υπέροχη φωτογραφία του κι ένα ακόμη βραβείο πρωτοτυπίας, το φιλμ των Tamara Kotevska και Ljubo Stefanov, ακολουθεί την καθημερινότητα μιας γυναίκας που ζει με την ηλικιωμένη μητέρα της σε ένα εγκαταλελειμμένο χωριό της Βόρειας Μακεδονίας, κι επιβιώνει συλλέγοντας το μέλι από τα ημιάγρια μελίσσια της, παίρνοντας το μισό για εκείνη κι αφήνοντας το άλλο μισό για τις μέλισσες”. Με πολύ ιδιαίτερη φωτογραφία και αισθητική, η κάμερα μοιάζει να απουσιάζει εντελώς γεγονός που το κάνει να μοιάζει με κινηματογραφική ταινία μυθοπλασίας. Οι σκηνοθέτες αναφέρουν ότι η Hatidze είναι “γεννημένη σταρ”!

Θα τη βρείτε διαθέσιμη στο www.cinobo.com.

Kelly Tsagaki Rekleitou

Πιστεύω ότι τα βιογραφικά σε τρίτο πρόσωπο αφήνουν ένα μυστήριο, εκτός κι αν μιλάς για τον εαυτό σου! Πιστεύω επίσης στις ωραίες ιδέες και στις πράσινες πρακτικές. Η επιστήμη του περιβαλλοντολόγου μπορεί να περνά ένα μεγάλο κομμάτι στο εργαστήριο, αλλά δε θα πρέπει να μένει μόνο εκεί. Είμαι εδώ για να μοιραστώ μαζί σας θέματα που προβληματίζουν και απλές λύσεις, εφαρμόσιμες από τον καθένα μας!

Leave a Reply